Ρεπορτάζ: Μανώλης Αγριμανάκης
Οι υψηλές τιμές διοδίων που ισχύουν σε αρκετές χώρες της Ευρώπης, όπως στην Ελβετία, στην Αυστρία, στην Ουγγαρία και στη Γερμανία δημιουργούν τεράστιες διαφορές με τις χαμηλές τιμές που ισχύουν σε άλλες χώρες όπως στην Πολωνία, στη Δανία και στην Ιταλία, προκαλώντας έντονα προβλήματα ανταγωνισμού στην αγορά της Οδικής Μεταφοράς.
Η Ελλάδα, όπως θα δούμε παρακάτω στον σχετικό πίνακα, βρίσκεται περίπου στον μέσο όρο των τελών διοδίων μεταξύ των χωρών της Ευρώπης, χωρίς όμως να έχει ακόμη αναθεωρήσει τις τιμές στη βάση των οδηγιών ΕΕ (προσθήκη τελών κατηγορίας ρύπων και κατηγορίας CO2), κάτι που δεν θα αργήσει να γίνει.
Στη διεθνή μεταφορά, η στρέβλωση στον ανταγωνισμό προκαλείται μεταξύ των «γραμμών» με το μέγιστο των χιλιομέτρων να διανύεται στους αυτοκινητόδρομους με υψηλά διόδια σε σύγκριση με τα χαμηλά διόδια άλλων αυτοκινητόδρομων. Διαφορές ικανές να επηρεάσουν τα κόμιστρα και άρα την ανταγωνιστικότητα των μεταφορών.
Ας δούμε τώρα έναν πίνακα που παρουσίασε πριν λίγες μέρες το Αυστριακό Εμπορικό Επιμελητήριο (WKOÖ), επισημαίνοντας ότι μια νέα αύξηση (προβλέπεται από 1-1-26) θα πλήξει την ανταγωνιστικότητα των αυστριακών επιχειρήσεων.
Στον πίνακα, παρουσιάζονται 17 ευρωπαϊκές χώρες και δίπλα ο αριθμός των χιλιομέτρων που καλύπτει ένας συρμός 40 τόνων πληρώνοντας διόδια 50 ευρώ.
- Στην Πολωνία με 50 ευρώ μπορεί να διανύσει μέχρι 535 χιλιόμετρα.
- Στην Ελβετία μόλις 65 χιλιόμετρα.
- Στην Ελλάδα 189 χιλιόμετρα.
Ο αριθμός αυτός, όπως διαπιστώσαμε, είναι σωστός. Για παράδειγμα, ένα φορτηγό που κινείται στη γραμμή Αθήνας-Θεσσαλονίκης, πληρώνοντας τα διόδια στις Αφίδνες και μη πληρώνοντας τα διόδια Μαυρομαντήλας έχει διανύσει τα 189 χιλιόμετρα που αναφέρει το αυστριακό επιμελητήριο με κόστος διοδίων 51,15 ευρώ (Αφίδνες + Θήβα + Τραγάνα + Αγ. Τριάδα). Δείτε τον πίνακα των 17 χωρών.

Κλείνοντας, να σημειώσουμε ότι σε αντίθεση με τη διεθνή μεταφορά, στο εσωτερικό (εθνική μεταφορά) της κάθε χώρας το κόστος των διοδίων δεν προκαλεί σοβαρή στρέβλωση του ανταγωνισμού. Αυτή προκαλείται κυρίως από τον εσωτερικό ανταγωνισμό των μεταφορικών επιχειρήσεων, οι οποίες «ρίχνουν» τα κόμιστρα, προκαλώντας σοβαρά -μέχρι ανεπανόρθωτα- προβλήματα στις ίδιες. Πληροφορίες από: WKOÖ και trans.info