Τροχοί & TIR

Το χειρόφρενο στα λεωφορεία ΔΕΝ λύνεται μόνο του. Ποιο είναι το πιθανό λάθος των οδηγών

Η απάντηση του ειδικού
Τετάρτη 20/08/2025 - 10:32
Κοινοποίηση στα Social Media
.

Στον απόηχο των πρόσφατων περιστατικών σχετικά με την κύλιση των λεωφορείων όταν οι οδηγοί τους βρίσκονταν εκτός αυτών και στην αναφορά από τα περισσότερα μέσα ενημέρωσης ότι αιτία των συμβάντων ήταν το χειρόφρενο, το οποίο λύθηκε μόνο του, αναζητήσαμε μια υπεύθυνη απάντηση.

Απευθυνθήκαμε, λοιπόν, στον εξειδικευμένο μηχανικό της MAN Hellas κ. Βασίλη Μουσδράκα στον οποίο θέσαμε τις παρακάτω ερωτήσεις:

1. Πώς λειτουργεί γενικά το χειρόφρενο (συμβατικό και ηλεκτρονικό) σε αστικό λεωφορείο;

2. Eιδικότερα, στα ΜΑΝ;

3. Πότε μπορεί να «λυθεί» ενώ το όχημα είναι ήδη σταθμευμένο; Μήπως από πιθανό σφάλμα οδηγού;

Η απάντηση του ειδικού

Άμεσα, ο κ. Μουσδράκας ανταποκρίθηκε -τον ευχαριστούμε θερμά- δίνοντάς μας τις απαντήσεις του, πραγματικά ενδιαφέρουσες και σημαντικές, θα λέγαμε, για τους οδηγούς των λεωφορείων:

«Σχετικά με τη λειτουργεία του χειρόφρενου στα λεωφορεία ΜΑΝ, υπάρχει ολόκληρο κεφάλαιο στο βιβλίο οδηγιών χρήσης του οχήματος που πρέπει υποχρεωτικά ο κάθε οδηγός να διαβάσει με προσοχή», αναφέρει εισαγωγικά ο μηχανικός της MAN Hellas και ακολουθούν οι απαντήσεις του:

1. Υπάρχουν δύο συστήματα ακινητοποίησης του οχήματος. Το φρένο στάθμευσης που είναι το γνωστό χειρόφρενο και το φρένο στάσης που είναι το γνωστό hold asist. Το χειρόφρενο το χρησιμοποιούμε όταν θέλουμε να ακινητοποιήσουμε το όχημα με μέγιστη ασφάλεια ή και να εγκαταλείψουμε τη θέση οδήγησης. Το hold asist το χρησιμοποιούμε όταν θέλουμε να ακινητοποιήσουμε το όχημα χωρίς να εγκαταλείψουμε τη θέση οδήγησης. Η λειτουργία του του Hold Asist σχεδιάστηκε για να κάνει τη δουλειά του οδηγού πιο ξεκούραστη και ασφαλή σε συνθήκες αυξημένης κυκλοφορίας και διαδρομών με κλίση, για να συγκρατεί το όχημα κατά το σταμάτημα και το ξεκίνημα του οχήματος. Στις οδηγίες χρήσης αναφέρεται ξεκάθαρα ότι για την πλήρη και ασφαλή ακινητοποίηση του οχήματος πρέπει να ενεργοποιηθεί το χειρόφρενο.

2. Στα λεωφορεία ΜΑΝ το χειρόφρενο ενεργοποιείται με μοχλό που ασφαλίζει στη θέση ενεργοποίησης του χειρόφρενου και δεν μπορεί να απενεργοποιηθεί κατά λάθος αν δεν γίνει συγκεκριμένη ενέργεια στον μοχλό (να μετακινηθεί δακτύλιος ασφαλείας). Το Hold Asist σε κάποια μοντέλα είναι αυτόματο και ενεργοποιείται μόνο του κατά τη στάση, και σε κάποια ενεργοποιείται με στιγμιαίο διακόπτη (button) κατά την απαίτηση του οδηγού.

3. Το χειρόφρενο δεν μπορεί να λυθεί μόνο του γιατί όταν ενεργοποιείται αφαιρείται ο πεπιεσμένος αέρας από το σύστημα χειρόφρενου. Δηλαδή όταν το όχημα είναι εκτός λειτουργείας και δεν έχει πεπιεσμένο αέρα δεν μπορεί να μετακινηθεί γιατί το χειρόφρενο είναι ενεργοποιημένο. Πρέπει να δημιουργηθεί πεπιεσμένος αέρας και να φθάσει στο σύστημα χειρόφρενου για να απενεργοποιηθεί. Αν λοιπόν δημιουργηθεί βλάβη και χαθεί ο πεπιεσμένος αέρας, το όχημα ακινητοποιείται από το χειρόφρενο. Το μόνο πιθανό σφάλμα που μπορεί να κάνει ο οδηγός είναι κατά την ενεργοποίηση του χειρόφρενου να μην ολοκληρώσει τη διαδρομή του μοχλού ενεργοποίησης και να μην ασφαλίσει. Για αυτόν τον λόγο στο βιβλίο οδηγιών χρήσης αναγράφεται ότι όταν ενεργοποιούμε τον μοχλό χειρόφρενου, μετά ελέγχουμε αν μπορεί να μετακινηθεί χωρίς να πιέσουμε την ασφάλεια του μοχλού.

PreviousNext