Η Ολλανδία πρόκειται να θέσει σε εφαρμογή ένα νέο σύστημα διοδίων για τα βαρέα φορτηγά οχήματα το 2026 — και η επιβολή θα ξεκινήσει από την πρώτη κιόλας ημέρα. Τα πρόστιμα θα επιβάλλονται τόσο σε Ολλανδούς όσο και σε μη Ολλανδούς μεταφορείς, και τα φορτηγά που συνδέονται με απλήρωτες ποινές μπορούν να εντοπίζονται άμεσα κατά τους οδικούς ελέγχους και να κρατούνται μέχρι να εξοφληθεί το ποσό.
Τα διόδια θα είναι βάσει απόστασης (distance-based toll) για τα φορτηγά N2 και N3 και οι χρεώσεις θα υπολογίζονται ανά χιλιόμετρο, με βάση τα δεδομένα που καταγράφονται από τον πομποδέκτη (OBU). Η εποπτεία του συστήματος ανήκει στην RDW, την ολλανδική αρχή οχημάτων.
Η RDW τονίζει ότι η συσκευή OBU (πομποδέκτης) πρέπει να παραμένει ενεργή καθ' όλη τη διάρκεια που το φορτηγό βρίσκεται στην Ολλανδία – συμπεριλαμβανομένης της οδήγησης σε δρόμους που δεν υπόκεινται σε διόδια. Οι υπεύθυνοι των φορτηγών θα πρέπει να:
- έχουν σύμβαση με εγκεκριμένο πάροχο συστήματος,
- χρησιμοποιούν μια OBU που λειτουργεί σωστά,
- συνδέουν τη συσκευή με τον σωστό αριθμό κυκλοφορίας,
- αναφέρουν βλάβες και αντικαθιστούν ελαττωματικές μονάδες εντός τριών ωρών.
Η RDW προειδοποιεί επίσης ότι ορισμένοι μεταφορείς υποθέτουν ότι οι εξαιρέσεις που χρησιμοποιούνται αλλού θα γίνονται αυτόματα δεκτές στην Ολλανδία. Αυτό δεν ισχύει και η παραβίαση των ολλανδικών απαιτήσεων μπορεί να οδηγήσει σε πρόστιμο.
Τα πρόστιμα
Το πλαίσιο ελέγχου θα τεθεί σε ισχύ ταυτόχρονα με το σύστημα διοδίων, την 1η Ιουλίου 2026. Για τους πρώτους έξι μήνες, οι κυρώσεις θα είναι χαμηλότερες, αλλά θα αυξηθούν απότομα από τις αρχές του 2027. Η υψηλότερη ποινή ισχύει για λειτουργία χωρίς συμφωνία με πάροχο συ στήματος διοδίων. Το πρόστιμο ορίζεται στα 800 ευρώ, αν και θα μειωθεί στα 400 ευρώ μέχρι το τέλος του 2026.
Η οδήγηση με συσκευή OBU που είναι απενεργοποιημένη, δεν λειτουργεί ή έχει αντιστοιχιστεί σε διαφορετικό όχημα θα τιμωρείται με 500 ευρώ, το οποίο θα μειώνεται στα 250 ευρώ μέχρι την 1η Ιανουαρίου 2027. Οι ολλανδικοί κανόνες ορίζουν επίσης ότι μπορεί να επιβληθεί μόνο μία διοικητική ποινή ανά όχημα εντός 24 ωρών. Εάν εντοπιστούν πολλές παραβάσεις ταυτόχρονα, οι αρχές θα επιβάλουν την υψηλότερη ισχύουσα κύρωση.
Θα ελέγχονται και οι ξένοι μεταφορείς
Το σύστημα επιβολής έχει σχεδιαστεί για να καλύπτει τόσο τους Ολλανδούς όσο και τους διεθνείς μεταφορείς. Οι έλεγχοι θα διεξάγονται με τη χρήση γεφυρών εξοπλισμένων με κάμερες ANPR και τεχνολογία DSRC, καθώς και κινητών μονάδων οδικού ελέγχου. Ένα έγγραφο που συνέταξε το ολλανδικό Υπουργείο Υποδομών και Διαχείρισης Υδάτων αναφέρει ότι οι οδηγοί θα πρέπει να πληρώσουν το πρόστιμο επί τόπου. Εάν η πληρωμή απορριφθεί ή δεν είναι δυνατή, οι επιθεωρητές θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν προσωρινά μέτρα – συμπεριλαμβανομένης της ακινητοποίησης του οχήματος.