Στην πιο αναπάντεχη εξέλιξη των τελευταίων ημερών, η Κομισιόν έχει ήδη αποφασίσει την παραπομπή της κατάργησης των κινητήρων εσωτερικής καύσης στις καλένδες.
Συγκεκριμένα, την ανατροπή της απαγόρευσης των κινητήρων εσωτερικής καύσης φέρεται να έχει αποφασίσει ήδη η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μεταδίδει η εφημερίδα BILD, η οποία φιλοξενεί σχετικές δηλώσεις του επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος Μάνφρεντ Βέμπερ (CSU).
Σύμφωνα με τον κ. Βέμπερ, τα σχέδια για απαγόρευση της νέας ταξινόμησης αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035 έχουν αποσυρθεί. Αντ' αυτών, θα υπάρχουν πιο ευέλικτοι κανόνες για την επίτευξη της μείωσης των εκπομπών CO2. «Για τις νέες ταξινομήσεις από το 2035 και μετά, για τους στόχους στόλου των κατασκευαστών αυτοκινήτων, θα είναι πλέον υποχρεωτική η μείωση των εκπομπών CO2 κατά 90% αντί για 100%, ενώ και μετά το 2040 δεν θα είναι υποχρεωτική η μείωση κατά 100%», δήλωσε ο κ. Βέμπερ και επισήμανε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σκοπεύει να υποβάλει τη σχετική πρόταση την επόμενη εβδομάδα.
Εφόσον το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. εγκρίνουν την εισήγηση, «αυτό θα σημάνει και το τέλος της απαγόρευσης των κινητήρων εσωτερικής καύσης», επισήμανε ο Βαυαρός πολιτικός.
Το προηγούμενο σχέδιο της Ε.Ε., όριζε ότι από το 2035 και μετά δεν θα επιτρεπόταν στην Ε.Ε. η ταξινόμηση νέων αυτοκινήτων τα οποία εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα, με στόχο τη δραστική μείωση των εκπομπών στον τομέα των μεταφορών. Έπειτα ωστόσο από τις επίμονες αντιδράσεις τόσο της αυτοκινητοβιομηχανίας όσο και της γερμανικής κυβέρνησης, είχε αυξηθεί η πίεση στην κατεύθυνση της χαλάρωσης των συγκεκριμένων κανόνων. Ο καγκελάριος Φρίντριχ Μερτς είχε αποστείλει σχετική επιστολή προς την πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, ενώ την ίδια θέση είχαν στηρίξει σε δική τους επιστολή οι πρωθυπουργοί της Ιταλίας Τζόρτζια Μελόνι και της Πολωνίας Ντόναλντ Τουσκ.
«Εκπληρώνουμε έτσι τις δύο πιο σημαντικές υποσχέσεις μας: Παραμένουμε στην πορεία προς την κλιματική ουδετερότητα. Αλλά διασφαλίζουμε και την τεχνολογική ουδετερότητα. Αυτό είναι σημαντικό μήνυμα για ολόκληρη την αυτοκινητοβιομηχανία και διασφαλίζει δεκάδες χιλιάδες βιομηχανικές θέσεις εργασίας», πρόσθεσε ο Μάνφρεντ Βέμπερ. Με το βλέμμα μάλιστα στο πάγιο αίτημα της Εναλλακτικής για την Γερμανία (AfD) να ακυρωθεί η ευρωπαϊκή απόφαση για κατάργηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης, υπογράμμισε ότι για το ΕΛΚ το αυτοκίνητο παραμένει ένα σύμβολο πολιτισμού (cult object) και όχι ένα ιδεολογικό αντικείμενο διαμάχης, η οποία στο τέλος ωφελεί τα ακροδεξιά κόμματα».
Συνεχείς εκκλήσεις αλλαγής στρατηγικής από τους Ευρωπαίους κατασκευαστές
Οι υπεύθυνοι των Ευρωπαίων κατασκευαστών προειδοποιούν εδώ και καιρό ότι, η απαγόρευση των νέων βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων από το 2035 επιβάλλει σημαντικό οικονομικό βάρος στις κατασκευάστριες εταιρείες. Οι όποιες προσπάθειες για παραγωγή μπαταριών στην Ε.Ε., κωλυσιεργούν και οι υπεύθυνοι των Ευρωπαίων κατασκευαστών προειδοποιούν ότι η απαγόρευση των νέων βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων από το 2035 επιβάλλει σημαντικό οικονομικό βάρος στις κατασκευάστριες εταιρείες. Αυτός είναι και ο λόγος που ζητούν από την Ε.Ε. να χαλαρώσει τους στόχους για το κλίμα. Θέλουν να κερδίσουν περισσότερο χρόνο για τη μετάβαση και παράλληλα να αποφύγουν τις κυρώσεις για την μη επίτευξη των στόχων εκπομπών ρύπων.
Ωστόσο, η αποδυνάμωση αυτών των στόχων ενέχει τον κίνδυνο επιβράδυνσης της παραγωγής και κυκλοφορίας προσιτών ηλεκτρικών οχημάτων, υπονομεύοντας την προσπάθεια της Ευρώπης προς την ηλεκτροκίνηση. Ταυτόχρονα, η παρουσία της Κίνας στα ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη διαρκώς αυξάνεται, με τα κινεζικής κατασκευής BEV να φτάνουν περίπου το 9% της αγοράς. Αρκετές κινεζικές μάρκες επεκτείνουν ραγδαία την παρουσία τους, με τον αριθμό των ταξινομήσεων να αυξάνεται σε πολλές ευρωπαϊκές αγορές.
Την ικανοποίησή του για τη φερόμενη αλλαγή στάσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής εξέφρασε ήδη ο διευθύνων σύμβουλος της BMW Όλιβερ Τσίπζε, ο οποίος σε δήλωσή του στην BILD έκανε λόγο για «ισχυρό μήνυμα» και «ένα πρώτο βήμα προς μια βιώσιμη λύση για το CO2 στην Ε.Ε., με αναγνώριση των πραγματικοτήτων της αγοράς και διασφάλιση της απασχόλησης και της ανταγωνιστικότητας». Να σημειωθεί τέλος, ότι, το Automotive Package όπως ονομάζεται, και οι σχετικές εισηγήσεις τίθενται προς συζήτηση την ερχόμενη Δευτέρα, 15 Δεκεμβρίου. Πηγή: Bild και ΑΠΕ-MΠΕ