Έχοντας επιστρέψει από τις Βρυξέλλες όπου και βρεθήκαμε για την έκθεση Busworld, οι πρώτες εντυπώσεις, είναι πλέον ξεκάθαρες. Παρακολουθήσαμε σημαντικές αλλαγές στο τοπίο της οδικής μεταφοράς επιβατών, ειδικά σε ό,τι αφορά στη Γηραιά Ήπειρο, τις οποίες και περιγράφουμε αναλυτικά.
Το βέβαιο είναι ότι, συντελείται κανονική απόβαση των Κινέζων κατασκευαστών, με (σχεδόν αποκλειστικά αστικά, και κάποια intercity) ηλεκτρικά λεωφορεία, σε κάθε πιθανή και απίθανη υπό-κατηγορία (μεγέθους/ χωρητικότητας) της αγοράς. Οι, όχι και τόσο μακρινές εποχές, όταν και έπρεπε να ψάξεις να τους βρεις σε κάποιο ταπεινό περίπτερο, στα «ορεινά» της Busworld, έχουν παρέλθει οριστικά –τώρα απολαμβάνουν τα φώτα της δημοσιότητας στην κεντρική σκηνή.
Οι Ευρωπαίοι φυσικά, δεν κάθονται με σταυρωμένα χέρια: Τα αμιγώς ηλεκτρικά που κατασκευάζουν αυξάνουν την αυτονομία τους συνεχώς, και, εύλογα, ποντάρουν στη δεδομένη ποιότητα των οχημάτων τους, και τη συσσωρευμένη τεχνογνωσία δεκαετιών. Όσο για τα πούλμαν, οι Κινέζοι δείχνουν ότι είναι σε θέση να παρουσιάσουν προτάσεις ικανές να «ανοίξουν» την ευρωπαϊκή αγορά με χαρακτηριστικό παράδειγμα την Yutong, η οποία εντυπωσίασε με το πολυτελές Τ14Ε –αυτό που παρουσίασε στην Ελλάδα ο Όμιλος Παπαδάκη.
Ωστόσο, οι Κινέζοι ποντάρουν κυρίως στα αστικά λεωφορεία, όπως φάνηκε στα περίπτερά τους και στις συζητήσεις που είχαμε μαζί τους. Για να μεταφέρουμε τέλος, μία πλήρη εικόνα των όσων συμβαίνουν αυτή τη στιγμή στην οδική Μεταφορά επιβατών, συνομιλήσαμε με κορυφαία στελέχη της βιομηχανίας, τα οποία σε κάποιες περιπτώσεις μετέφεραν στο Τ&Τ ειδήσεις και πληροφορίες που βλέπουν για πρώτη φορά το φως της δημοσιότητας.
Αλλαγές στην κατάταξη των κατασκευαστών ανά χώρα
Όπως κάθε δύο χρόνια λοιπόν, το ΤΡΟΧΟΙ & TIR καλύπτει ανελλιπώς, εδώ και δεκαετίες τη μεγαλύτερη έκθεση λεωφορείου στον κόσμο, η οποία στη φετινή της (4-9 Οκτωβρίου) εκδοχή σημείωσε νέα ρεκόρ, και χαρακτηρίστηκε από εντυπωσιακές αλλαγές στον αριθμό, και κυρίως, την προέλευση των εκθετών.
Συγκεκριμένα, για πρώτη φορά στα χρονικά, οι κινεζικές εταιρείες ξεπέρασαν σε αριθμό τις γερμανικές, σχηματίζοντας τη δεύτερη πιο πολυπληθή ομάδα με 85 εταιρείες –γερμανικές ήταν 68. Πρώτοι παρέμειναν –όπως και στην Busworld 2023– οι Τούρκοι με 107 εκθέτες. Συνολικά, όπως και να το μετρήσει κανείς, όλα τα νούμερα ήταν ανεβασμένα: 82.000 τετ.μ. στεγασμένων χώρων, σε 9 αχανείς αίθουσες –συνολικό μήκος διαδρόμων 6,9 χιλιόμετρα– οι οποίες φιλοξένησαν 550 εκθέτες από 40 (38 το 2023) χώρες, 81 εκ των οποίων είναι κατασκευαστές οχημάτων (66 το 2023). Η Ermis Bus του Δημήτρη Μιχαλόπουλου ήταν παρούσα, προσθέτοντας έτσι τη χώρα μας στο μακρύ κατάλογο των συμμετεχόντων κρατών.
Στη διάρκεια της τριήμερης παραμονής μας, οριακά προλάβαμε να δούμε και να φωτογραφίσουμε τα 209(!) λεωφορεία στους εσωτερικούς χώρους και τα υπόλοιπα 29 στον περιβάλλοντα χώρο του επιβλητικού Brussels Expo για τεστ ντράιβ. Στη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου του διοργανωτή, η διευθύνουσα σύμβουλος Mieke Glorieux το περιέγραψε πιο γλαφυρά: «Σχηματίζεται μια ουρά 3,5 χιλιομέτρων αν τοποθετήσεις όλα τα οχήματα το ένα πίσω από το άλλο». Ρεκόρ είχαμε και στην προσέλευση των επισκεπτών, με συνολικά 45.427 από 101 χώρες, νούμερα άκρως εντυπωσιακά για μία έκθεση με αντικείμενο το λεωφορείο. Όσο για τους εκπροσώπους των μέσων ενημέρωσης, τη διοργάνωση κάλυψαν 405 διαπιστευμένοι δημοσιογράφοι και φωτογράφοι από 49 χώρες, οι οποίοι, όπως κι εμείς, έτρεχαν και δεν έφταναν να παρακολουθήσουν τις 34 συνεντεύξεις Τύπου, και 23 παγκόσμιες πρεμιέρες οχημάτων, εξαρτημάτων και τεχνολογιών.