Τροχοί & TIR

Δρομολόγιο Αθήνα - Σπάρτη - Μολάοι - Μονεμβασιά

Η Νότια Πελοπόννησος παρουσιάζει σημαντικό ενδιαφέρον για το χώρο της μεταφοράς καθώς καθημερινά δεκάδες νταλίκες μεταφέρουν διάφορα εμπορεύματα από και προς την περιοχή. Η μετακίνηση αγροτικών προϊ
Κυριακή 26/02/2023 - 08:00
Κοινοποίηση στα Social Media
Το R διασχίζοντας τους Μολάους με κατεύθυνση τη Μονεμβασιά
Το R διασχίζοντας τους Μολάους με κατεύθυνση τη Μονεμβασιά

Η Νότια Πελοπόννησος παρουσιάζει σημαντικό ενδιαφέρον για το χώρο της μεταφοράς καθώς καθημερινά δεκάδες νταλίκες μεταφέρουν διάφορα εμπορεύματα από και προς την περιοχή. Η μετακίνηση αγροτικών προϊόντων είναι έντονη, ωστόσο και άλλοι τομείς έχουν σταθερή και ανοδική πορεία, όπως αυτοί των τροφίμων και αναψυκτικών. 

Ο συγκεκριμένος κλάδος μάλιστα τη θερινή περίοδο σημειώνει αυξητικές τάσεις με την έλευση χιλιάδων τουριστών. Η εταιρεία Ρούγας από τους Μολάους Λακωνίας δραστηριοποιείται στο χώρο, τροφοδοτώντας την εφοδιαστική αλυσίδα. Διαθέτει ιδιόκτητο στόλο Δ.Χ φορτηγών και συνεργαζόμενα για τη μεταφορά των εμπορευμάτων.

Ο συντάκτης μας Παύλος Μαυρομύτης συνταξιδεύει με επικαθήμενο της επιχείρησης και οδηγό τον Γιώργο Ρούγα από την Αθήνα στους Μολάους. Εκεί γίνεται η αποθήκευση, έπειτα η μεταφόρτωση των εμπορευμάτων στα μικρότερα φορτηγά και εν συνεχεία η διανομή τους στη Μονεμβασιά. Καταγράφουμε το κόστος, τα χαρακτηριστικά της διαδρομής καθώς και τις διανομές στην καστροπολιτεία, όπου απαγορεύεται η κίνηση των οχημάτων.

Διασχίζοντας τη γέφυρα ανάμεσα στη Μονεμβασιά και την καστροπολιτεία.
Διασχίζοντας τη γέφυρα ανάμεσα στη Μονεμβασιά και την καστροπολιτεία.

Αθήνα - Σπάρτη

Το πρώτο τμήμα της διαδρομής είναι το καλύτερο καθώς τα οχήματα ταξιδεύουν κατά μήκος της Ολυμπίας οδού και του Μορέα. Οι δύο αυτοκινητόδρομοι παρέχουν στους οδηγούς όλες τις ανέ-σεις που χρειάζονται για να πραγματοποιείται το ταξίδι τους με τη βέλτιστη δυνατή ασφάλεια. Δύο λωρίδες ανά κυκλοφορία, άρι-
στης ποιότητας άσφαλτος, Σ.Ε.Α, παρκίδες με τουαλέτες, εξαιρετική σήμανση είναι μερικές από τις παροχές. Για τη χιλιομετρική απόσταση των 235 χιλιομέτρων το κόστος των διοδίων για ένα όχημα με τέσσερις ή περισσότερους άξονες φτάνει τα 48,5 ευρώ.

Επίσης, πρόκειται για μια διαδρομή με σημαντικές υψομετρικές διαφορές, κυρίως στο Αρτεμίσιο, όπου το χειμώνα απαιτείται μεγάλη προσοχή εξαιτίας των χιονοπτώσεων και της ομίχλης. Να επισημάνουμε ότι οι τιμές των καυσίμων στα Σ.Ε.Α είναι ακριβές. Πιο οικονομικές είναι στα πρατήρια των πόλεων, αρκετά εκ των οποίων βρίσκονται στις εισόδους, οπότε οι οδηγοί δεν χρειάζεται να διανύσουν μεγάλη απόσταση.

Στο σημείο αυτό να τονίσουμε ότι από την Τρίπολη για τη Σπάρτη υπάρχει και η διαδρομή μέσω της π.ε.ο η οποία είναι πιο οικονομική και σύντομη χιλιομετρικά, ωστόσο απαγορεύεται η χρήση της από φορτηγά άνω των 3.5 τόνων. Για τους οδηγούς που έχουν άδεια μετακίνησης από το συγκεκριμένο δρόμο να αναφέρουμε
ότι η απόσταση είναι 57 χιλιόμετρα (έναντι 81 από τον αυτοκινητόδρομο) και δεν απαιτείται καταβολή διοδίων.

Σπάρτη - Μολάοι

Από τη Σπάρτη ξεκινάει το δυσκολότερο τμήμα της διαδρομής καθώς το οδικό δίκτυο γίνεται επαρχιακό με ό,τι αρνητικό συνεπάγεται για τους οδηγούς. Οι διαθέσιμες επιλογές είναι δύο. Η πρώτη μέσω των περιοχών Δαφνί – Βλαχιώτης απόστασης 63 χιλιομέτρων και η δεύτερη μέσω των περιοχών Γκορίτσα – Γεράκι απόστασης 71 χιλιομέτρων. Τόσο στην πρώτη όσο και στη δεύτερη το πλάτος του οδοστρώματος είναι στενό και η ποιότητά του δεν είναι καλή, ενώ έχει πολλές λακκούβες. Επιπρόσθετα σε κάποια σημεία η άσφαλτος είναι παλιά και γίνεται ολισθηρή όταν βρέχει. Το συγκεκριμένο τμήμα επιβαρύνεται σημαντικά από τη χρήση αγροτικών μηχανημάτων τα οποία κινούνται με χαμηλές ταχύτητες. Η σήμανση βέβαια είναι καλή καθοδηγώντας σωστά τους οδηγούς.

Μεταφόρτωση εμπορευμάτων

Το απόγευμα φτάνουμε στις εγκαταστάσεις της επιχείρησης Ρούγας στους Μολάους Λακωνίας και ο Γιώργος Ρούγας μας κατατοπίζει: «Εδώ ξεφορτώνουμε τα εμπορεύματα και γίνεται η αποθήκευση. Βάσει των παραγγελιών τα φορτώνουμε στα μικρότερα φορτηγά μας και την επόμενη ημέρα νωρίς το πρωί ξεκινάει η διανομή τους. Το καλοκαίρι οι χρόνοι είναι αρκετά πιεστικοί. Βγαίνουν συνεχώς παραγγελίες τις οποίες πρέπει να προλάβουμε. Πρέπει μέσα σε λίγες ώρες να τροφοδοτήσουμε όλους τους πελάτες μας. Ωστόσο έχουμε δημιουργήσει τις ανάλογες υποδομές, τόσο σε χώρους όσο και σε τροχαίο υλικό, για να ανταποκρινόμαστε στις ανάγκες της δουλειάς μας».

Μολάοι - Μονεμβασιά

Η επόμενη παραγγελία είναι στο χωριό Συκέα όπου θα κατευθυνθούμε με το επικαθήμενο για να ξεφορτώσουμε τα προϊόντα. Παράλληλα θα γίνει μεταφόρτωση τεσσάρων παλετών σε ένα Mercedes-Benz Sprinter για να συνεχίσουμε προς Μονεμβασιά. Το οδικό δίκτυο από τους Μολάους μέχρι τη Μονεμβασιά παρα-
μένει στο ίδιο μοτίβο με στενό οδόστρωμα και αρκετές στροφές.

Η απόσταση είναι 26 χιλιόμετρα.

Η διέλευση της Μονεμβασιάς με επικαθήμενο ή συρόμενο είναι εφικτή, ωστόσο είναι μια χρονοβόρα διαδικασία κυρίως το καλοκαίρι, καθώς η κεντρική αρτηρία διέρχεται μέσα από τον ιστό της πόλης. Τα διπλοπαρκαρισμένα αυτοκίνητα δημιουργούν επιπρόσθετες καθυστερήσεις και σε ώρες αιχμής το μποτιλιάρι-
σμα είναι έντονο.

Διανομές στην Καστροπολιτεία της Μονεμβασιάς

Από τη Μονεμβασιά μέχρι την είσοδο της καστροπολιτείας η απόσταση είναι μόλις ένα χιλιόμετρο, ωστόσο ο χρόνος διέλευσης εξαρτάται από τα αυτοκίνητα που κινούνται στο σημείο αυτό. Αναμενόμενα, το καλοκαίρι η κίνηση είναι ιδιαίτερα αυξημένη.

Το σημείο αυτό επιτηρεί συχνά η Τροχαία για να διευκολύνει την κίνηση των οδηγών. Όλα τα οχήματα έχουν πρόσβαση μέχρι την είσοδο του κάστρου και η στάθμευσή τους γίνεται παράλληλα με το δρόμο. Για τα επαγγελματικά οχήματα υπάρχουν κάποιες διαθέσιμες θέσεις για ολιγόλεπτη στάθμευση στην είσοδο του
κάστρου, για την καλύτερη εξυπηρέτηση των διανομέων.

Από την είσοδο του κάστρου μέχρι τα καταστήματα που βρίσκονται μέσα στην καστροπολιτεία η πρόσβαση είναι εφικτή μόνο με τα πόδια. Οι οδηγοί μεταφέρουν τα εμπορεύματα σε δίτροχα καρότσια και με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται η τροφοδοσία τους.

Το χθες και το σήμερα

Το «παρών» σε ένα μέρος του δρομολογίου δίνει και ο ιδρυτής της επιχείρησης, Νίκος Ρούγας, ένας ευχάριστος συνομιλητής ο οποίος έκανε μια σύγκριση του παρελθόντος με το σήμερα, αναφέροντας σχετικά: «Αναμφίβολα οι συνθήκες εργασίας πλέον είναι πολύ καλύτερες στο χώρο της μεταφοράς. Αφενός το οδικό δίκτυο έχει βελτιωθεί σημαντικά, αφετέρου έχει εξελιχθεί ο στόλος των φορτηγών. Οι δρόμοι ήταν μεγάλη πληγή παλαιό-
τερα και αναφέρομαι στη δεκαετία του ‘80 και του ‘90. Ξεκινούσαμε για δρομολόγιο και δεν γνωρίζαμε τι ώρα θα φτάσουμε στην Αθήνα. 

Οι καθυστερήσεις ήταν συχνές και η επικινδυνότητα μεγάλη. Θυμάμαι πολλά περιστατικά από το δρόμο, κυρίως από τροχαία ατυχήματα. Επίσης τα φορτηγά της εποχής ναι μεν ήταν καλά για τότε, αλλά οι ανέσεις και οι παροχές τους ήταν ελάχιστες. Τα καινούργια φορτηγά πλέον προσφέρουν πολλά τόσο στο θέμα της εργονομίας όσο και των επιδόσεων. Τα ίδια ή και πιο βαριά φορτία τότε, τα μεταφέραμε με φορτηγά των 400 ίππων και σήμερα έχουμε περισσότερους από 600 ίππους. Γενικότερα η εξέλιξη στη δουλειά μας είναι καλή από πολλές απόψεις, όπως οικονομία, ασφάλεια και σεβασμό στο περιβάλλον».

Στο δια ταύτα για τους επαγγελματίες που θέλουν να προγραμματίσουν δρομολόγιο για τη Νότια Πελοπόννησο και προς τους Μολάους – Μονεμβασιά επισημαίνουμε ότι η απόσταση από την Αθήνα είναι 324 χιλιόμετρα και το κόστος διοδίων για όχημα με τέσσερις ή περισσότερους άξονες φτάνει τα 48.5 ευρώ. Στο μεγαλύτερο μέρος της διαδρομής οι οδηγοί χρησιμοποιούν τον αυτοκινητόδρομο, ωστόσο, το δυσκολότερο σημείο είναι από τη Σπάρτη μέχρι τη Μονεμβασιά. 

PreviousNext