Τροχοί & TIR

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: Harry Wolters (CEO, DAF Trucks) - Το παρόν και το μέλλον της DAF

«Κοιτώντας πίσω, το 2020 διαφέρει από κάθε άλλη χρονιά που μπορώ να θυμηθώ» λέει ο Harry Wolters, CEO της DAF Trucks καθώς ξεκινά η συνομιλία μας. «Η πανδημία άλλαξε τις ζωές μας, και πολλά δυσοίωνα
από Συνέντευξη στον Arjan Velthoven για το περιοδικό TΡΟΧΟΙ & TIR (Απόδοση: Βασίλης Δαραμούσκας) | Πέμπτη 04/03/2021 - 08:00
Κοινοποίηση στα Social Media
Ο πρόεδρος της DAF Trucks, Harry Wolters: «Η εταιρεία έδειξε μεγάλη αποφασιστικότητα, και προσαρμόστηκε στις έκτακτες συνθήκες».
Ο πρόεδρος της DAF Trucks, Harry Wolters: «Η εταιρεία έδειξε μεγάλη αποφασιστικότητα, και προσαρμόστηκε στις έκτακτες συνθήκες».

«Κοιτώντας πίσω, το 2020 διαφέρει από κάθε άλλη χρονιά που μπορώ να θυμηθώ» λέει ο Harry Wolters, CEO της DAF Trucks καθώς ξεκινά η συνομιλία μας. «Η πανδημία άλλαξε τις ζωές μας, και πολλά δυσοίωνα μηνύματα εμφανίστηκαν στον ορίζοντα, αλλά δεν ήταν τα πάντα αρνητικά. Στη DAF Trucks χειριστήκαμε την κρίση του κορωνοϊού καλά νομίζω, η εταιρεία δουλεύει τώρα όπως και πριν ξεσπάσει η πανδημία. Παρά τις δυσκολίες, βλέπουμε το 2021 με αυτοπεποίθηση.

T&T: Πώς ακριβώς δουλεύετε, υπάρχει ο όρος τηλεργασία για ένα CEO;

H.W.: Ναι, δουλεύω μία ημέρα την εβδομάδα από το σπίτι. Η τηλεργασία έχει επεκταθεί σε όλους σχεδόν τους εργαζόμενους που πριν δούλευαν στα γραφεία. Μίτινγκ υπάρχουν λίγα και συνήθως με δύο άτομα, από διαφορετικά τμήματα της εταιρείας. Μεγάλες συναθροίσεις δε γίνονται, οπότε προσπαθούμε να δουλεύουμε μέσω e-mail.

Η αλήθεια είναι πως η δια ζώσης επαφή και ανταλλαγή απόψεων δύσκολα υποκαθίσταται, αλλά τη συγκεκριμένη περίοδο δεν έχουμε και πολλές επιλογές. Εννοείται επίσης ότι, οι εργαζόμενοι στη γραμμή παραγωγής δουλεύουν κανονικά τηρώντας όλα τα υγειονομικά πρωτόκολλα.

T&T: Τον Μάρτιο του 2020 η πανδημία έφτασε στην Ευρώπη την Ολλανδία. Πώς επηρεάστηκε μία αυτοκινητοβιομηχανία όπως η DAF;

H.W.: Ακόμη και πριν από τον Μάρτιο, προσπαθούσαμε να εξασφαλίσουμε την ομαλή ροή εξαρτημάτων και ανταλλακτικών από την Κίνα. Μερικές εβδομάδες αργότερα, είχαμε το ίδιο πρόβλημα με την Ιταλία. Και τον Μάρτιο η πανδημία έφτασε στην Ολλανδία, με όλους μας να μαθαίνουμε από τις υγειονομικές αρχές για την αναγκαιότητα της κοινωνικής αποστασιοποίησης. Μόνο που, η συναρμολόγηση ενός φορτηγού με τους εργαζόμενους να τηρούν ευλαβικά την απόσταση 1,5 μέτρων δεν ήταν τότε δυνατή. Οπότε, δεν είχαμε άλλη επιλογή από το να τραβήξουμε χειρόφρενο. Μια τέτοια ενέργεια για έναν κατασκευαστή βαρέων οχημάτων όπως εμείς είναι ακραία. Πρόκειται για το τελευταίο καταφύγιο, όταν δεν υπάρχουν άλλες επιλογές.

T&T: Οι πελάτες σας όμως δεν σταμάτησαν τα δρομολόγια.

H.W.: Προφανώς όχι. Η Μεταφορά και τα logistics είναι ζωτικής σημασίας για τις κοινωνίες μας. Με αυτό κατά νου, οι αντιπρόσωποι και εξουσιοδοτημένοι επισκευαστές μας διατήρησαν τις εγκαταστάσεις τους ανοιχτές και αναζήτησαν από κοινού με τους μεταφορείς τρόπους για να αντιμετωπιστεί κάθε απρόοπτο –ακόμη και εν μέσω πανδημίας, δεν μπορεί ένα φορτηγό να μείνει ακινητοποιημένο για ώρες. Σημαντική ήταν και η αδιάλειπτη λειτουργία του χρηματοδοτικού τμήματός μας (Paccar Financial) καθώς και του τμήματος ανταλλακτικών (Paccar Parts) για να μπορούν να εξυπηρετούνται οι πελάτες μας.

T&T: Πότε ξεκίνησε να λειτουργεί και πάλι η γραμμή παραγωγής;

H.W.: Τον Απρίλιο του 2020, και τελείως δοκιμαστικά με συνεργασία όλων μας. Ήταν πρωτόγνωρη συνθήκη, γιατί ποτέ δεν είχαμε φανταστεί να φτιάχνουμε φορτηγά τηρώντας… αποστάσεις. Στην αρχή φτιάχναμε ένα όχημα την ημέρα, μετά δύο, σταματούσαμε πάλι για να αξιολογήσουμε τη διαδικασία, κάναμε προσαρμογές, και πάλι από την αρχή. Ήταν πρωτόγνωρο για εμάς, αλλά και για κάθε κατασκευαστή το να φτιάχνουμε φορτηγά τηρώντας την απόσταση του 1,5 μέτρου. Ευτυχώς, τα καταφέραμε και κάποια στιγμή κατορθώσαμε να παράγουμε και πάλι, έστω και μόλις είκοσι μονάδες την ημέρα για κάποιο χρονικό διάστημα. Αυτό ήταν σημαντικό, γιατί μπορούσαμε και πάλι να πούμε στους πελάτες μας πως το όχημά τους είναι έτοιμο προς παράδοση.

T&T: Σε τι επίπεδο είναι τώρα η παραγωγή;

H.W.: Έχουμε επανέλθει στα προ πανδημίας επίπεδα. Νομίζω δείξαμε όλοι αποφασιστικότητα και προσαρμοστικότητα. Σίγουρα δεν υποτιμώ και τα οικονομικά πακέτα βοήθειας της ολλανδικής κυβέρνησης τα οποία ήρθαν την κατάλληλη στιγμή, όταν δηλαδή σταμάτησε η παραγωγή. Είχαμε έτσι την τύχη να έχουμε απόλυτη ηρεμία στην εταιρεία καθώς οι εργαζόμενοι, από τη στιγμή που δεν είχαν την παραμικρή απώλεια εισοδήματος δεν ένιωθαν ανασφάλεια. Να τονίσω εδώ πως, σε αντίθεση με άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες, στη DAF δεν έγινε καμία μείωση προσωπικού.

T&T: Τι επίδραση είχε η υγειονομική κρίση στην αγορά και τα

μεγέθη σας;

H.W.: Στην ευρωπαϊκή αγορά συνολικά, η επίδραση της Covid-19 ήταν σαφώς αρνητική. Οι ταξινομήσεις φορτηγών πριν ξεσπάσει η πανδημία εύκολα θα έφταναν τις 300.000 μονάδες. Τώρα (σ.σ.: η συνέντευξη έγινε τα περασμένα Χριστούγεννα) θα κλείσουμε μεταξύ 225.000 και 230.000 μονάδων. Χάθηκε δηλαδή, το ένα τρίτο της αγοράς σε σχέση με το 2019, σίγουρα ένα βαρύ πλήγμα. Τα ελαφρά φορτηγά είναι γύρω στις 50.000 μονάδες, και σε αυτή την κατηγορία, μεγαλώνει σημαντικά το μερίδιο κάποιων μεγάλων vans έως 7,5 τόνους. Στα βαρέα το μερίδιο της DAF παραμένει σταθερό, γύρω στο 16,2% και ειδικά στους τράκτορες έχουμε μικρή άνοδο αγγίζοντας το 20% της ευρωπαϊκής αγοράς (19,99%). Επίσης, το 2020 ήταν η χρονιά κατά την οποία, η τελευταία γενιά φορτηγών DAF λανσαρίστηκε πλέον σε όλες τις αγορές εκτός Ευρώπης όπου έχουμε παρουσία, από Κολομβία έως Νέα Ζηλανδία.

T&T: Το Brexit πόσο σας επηρεάζει;

H.W.: Στην Αγγλία η DAF έχει μερίδιο αγοράς 32,1% και φυσικά τη μονάδα παραγωγής Leyland. Για το Brexit κάνουμε προετοιμασίες από τη στιγμή που ανακοινώθηκε επίσημα, την 1η Απριλίου 2019. Έχουμε απόθεμα ανταλλακτικών κι εξαρτημάτων, έχουμε τελωνειακές συμφωνίες και διαδικασίες για εγκρίσεις τύπου, και θεωρητικά πλεονέκτημα σε σχέση με τους ανταγωνιστές μας που πρέπει να εισάγουν τα πάντα, αλλά η όλη κατάσταση δημιουργεί μεγάλη αβεβαιότητα. Το να παραδώσεις φορτηγό σε πελάτη έγινε αίφνης κάτι πολύ περίπλοκο εξαιτίας του Brexit. Επίσης, υπάρχει θέμα και με την ελεύθερη μετακίνηση ανθρώπων. Για να έρθουν στο Αϊντχόβεν Άγγλοι εργαζόμενοί μας, χρειάζονται ειδικές διαδικασίες. Πραγματικά ελπίζω Ε.Ε. και Αγγλία να καταλήξουν σε κάποιου είδους συμφωνία, γιατί αυτή η κατάσταση δεν θα έπρεπε να υπάρχει.

T&T: Η DAF παρουσίασε αρκετές σπέσιαλ εκδόσεις φορτηγών το 2020.

H.W.: Ακριβώς γιατί έχουμε πολλές συγκυρίες αντάξιες μιας σπέσιαλ, ειδικής έκδοσης. Τα μοντέλα Super Space Cab Edition αναφέρονται στο μοναδικό επίτευγμα της παραγωγής 250.000 Super Space Cab. Τα Unity Edition δημιουργήθηκαν σε Γαλλία και Ισπανία στη διάρκεια του lockdown ως φόρος τιμής στην αλληλεγγύη μεταξύ των μεταφορέων. Όσο για τα Ultimate Package, σκοπός είναι η δημιουργία των κορυφαίων CF και XF.

T&T: Τα Ultimate Package είναι μήπως το κύκνειο άσμα της παρούσας γενιάς; Είδα κάποια καμουφλαρισμένα πρωτότυπα στο δρόμο καθώς οδηγούσα για να έρθω εδώ, πότε θα δούμε τα φορτηγά νέας γενιάς;

H.W.: Ναι, τα έχω δει κι εγώ. Στη θέση σας θα έκανα συχνά ανανέωση στη δική σας ιστοσελίδα με νέα για φορτηγά, για να δω τυχόν διαρροές προς τον Τύπο.

T&T: Το να κάνετε προβλέψεις για το 2021 μοιάζει περίπου αδύνατο.

H.W.: Βλέπω το 2021 γεμάτο ευκαιρίες για τη DAF, και εύχομαι να αποδειχθεί καλύτερο από όσα βιώσαμε το 2020. Ελπίζω οι εμβολιασμοί να αποκαταστήσουν μέρος της κανονικότητας, και όλοι μας να νιώσουμε λίγο πιο χαρούμενοι. Η άμιλλα που επεδείξαμε ως οργανισμός μέσα στη DAF με κάνει αισιόδοξο, και πιστεύω πως το 2021 θα δούμε ωραία πράγματα. Καμουφλαρισμένα ή όχι…

PreviousNext